برای تعیین یک استراتژی مناسب برای شبکه های اجتماعی چه باید کرد؟
امروزه شبکه های اجتماعی دنیای اطراف ما را پر کردهاند و به راحتی در دسترس همه ما قرار گرفتهاند. کسبوکارها نیز فرصتی به دست آوردهاند تا از شبکه های اجتماعی به نفع خود استفاده کنند. با وجود این، داشتن یک انتخاب درست از بین این همه گزینه و یاد گرفتن شیوهی استفاده از آنها برای بسیاری از کسبوکارها به یک چالش عظیم تبدیل شده است. مخصوصا اینکه این شبکهها، همواره بهدنبال افزودن ویژگیهای جدیدی به برنامههایشان هستند. اگرتیمی از متخصصان شبکه های اجتماعی نداشته باشید، موفقیت شما به داشتن یک استراتژی مناسب برای شبکه های اجتماعی بستگی دارد.
در این بخش چند نکته مهم و کاربردی را برای تعیین استراتژی مناسب برای شبکه های اجتماعی به شما معرفی میکنیم که مانع اتلاف وقت و انرژیتان میشود:
مخاطبان خود را مشخص کنید
توجه به مخاطب
مشتریان شما چه کسانی هستند؟ آنها را شناسایی کنید و درباره ی سن، جنسیت، شغل، درآمد، تفریحات، علایق و سلایقشان اطلاعاتی کسب کنید. آنها واقعا چه مشکلات یا سوالاتی دارند؟
بدون شک، شما نمیتوانید خواستههای تمامی مخاطبانتان را برآورده کنید. پس استثنائات را کنار بگذارید. حالا سه یا چهار نمونه از افرادی را که نمایندهی خیل عظیمی از مشتریانتان هستند در نظر بگیرید و به چالشها و دغدغههایشان خوب توجه کنید.
مخاطب هدف چیست؟;نقش مخاطب هدف در بازاریابی محتوا
برنامهریزی داشته باشید و از تقویم محتوایی استفاده کنید
تقویم محتوایی
یکی از عوامل موفقیت در تعیین استراتژی مناسب برای شبکه های اجتماعی، داشتن محتوای مناسب است. برنامهای که برای هر شبکه طرح میکنید باید محتوای مربوط به آن را نیز شامل شود. اینکه قصد دارید چه محتوایی انتخاب یا تولید کنید را همراهبا یک زمان بندی دقیق قید کنید. این برنامه باید به سوالات زیر پاسخ دهد:
بهدنبال ترویج و انتشار چه محتوایی هستید؟
برای هر کدام از شبکههای اجتماعی چه نوع فرمتی را استفاده میکنید؟ مثلا پستهای ایسنتاگرامی شما باید تصویری باشند، در حالی که در پستهای لینکداین، بیشتر تمرکز، بر کلمات و مقالات است.
هرچند وقت یکبار محتوایی را منتشر میکنید؟
مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
چه کسی مسئولیت تولید محتوا را برعهده دارد؟
برای بهبود محتوا چه برنامه ای دارید؟
مطلب ابزارهای کاربردی یک بازاریاب محتوا را در وب اپراتور بخوانید.
یک تقویم محتوایی، تاریخها و موضوعات پستهایی را که میخواهید در شبکههایی مثل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر یا وبلاگتان قرار دهید، دربرمیگیرد.
تقویمتان را آماده کنید و فراموش نکنید که مطالب شما نباید سرسری نوشته شوند. پس آنها را از قبل تعیین کنید و بهجای اینکه در طول روز مطالب را تغییر دهید، برای بهبود ساختار و زبان محتوا وقت صرف کنید. انعطاف خود را در تحقق بخشیدن به وعدهها و خدماترسانی به مشتریان نشان دهید، نه تغییر دائمی محتوا. مطمئن شوید تقویم شما، اهدافتان را در استفاده از هر شبکه اجتماعی، به درستی نشان میدهد. مثلا اگر بهدنبال جذب مخاطب در لینکداین هستید، محتوای شما نیز باید در همین راستا تهیه و تولید شود.
استراتژی محتوا (content strategy) چیست ؟
وبلاگ نویسی کنید
یک استراتژی مناسب برای شبکه های اجتماعی مستم داشتن محتوای دست اول است. پس بهطور مستمر، محتوای جدید و باکیفیت خلق کنید. لیستی از سوالات پرتکرار مشتریان تهیه کنید و حداقل هفتهای یک بار مطلبی را برای پاسخ به این سوالات اختصاص دهید.
محتوای مفید آموزشی تولید کنید
محتوای مناسب
محتوای سودمند و قابل دانلود (مانند:ایبوک، چکلیست، ویدیو، اینفوگرافیک) ایجاد کنید.
مخاطبان، محتوای مفید آموزشی را دریافت کرده و آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند که این امر به توسعه ی کار و برندتان کمک چشمگیری میکند.
مطلب نکات ضروری در ساخت محتوای خوب ;اصول ساخت محتوا را در وب اپراتور بخوانید.
تمرکز خود را روی شبکه های اجتماعی اصلی بگذارید
استراتژی شبکه های اجتماعی
بیشتر کسب و کارهای کوچک امکان حضور همزمان در تمام شبکه های اجتماعی و همچنین یادگیری نحوهی استفاده از آنها را ندارند. پس ناگزیر به استفاده از چند شبکه خاص هستند.
قدم به قدم پیش بروید. ابتدا شبکهای را شناسایی کنید که مخاطبان بیشترین میزان وقت خود را در آن سپری میکنند. بر آن شبکه متمرکز شوید. وقتی از جایگاه خوبی برخودار شدید، کار با شبکه دیگری را آغاز کنید.
نتایج کارتان را رصد کنید
برای سنجش و بررسی نتایج، میلیونها راه مختلف وجود دارد. اما شما باید به دنبال معیارهایی باشید که بهسادگی قابل جمعآوری و بررسی بوده و زمان زیادی را از شما نگیرد. در غیر اینصورت با مشکل مواجه خواهید شد.
به جمعیتی که به وبسایت یا وبلاگتان سر میزنند توجه داشته باشید. فالوئرهای جدید را در نظر بگیرید. کدام یک از شبکههای اجتماعی آنها را به این وبسایت هدایت کرده. مطالبتان را بررسی کنید. بازدیدکنندگان به کدام مطالب واکنش نشان می دهند. چه موضوعات و کلیدواژههایی برای آنها جالب توجه بوده است. حالا که اطلاعات لازم را به دست آوردهاید، برموضوعات اصلی تمرکز کرده و پیشرفت کارتان را بررسی کنید.
اندکی صبر داشته باشید
اینکه در فضای مجازی جا بیفتید و دیگران به شما مراجعه کنند اندکی زمانبر است. پس برای دیدن نتیجهی کارتان عجله نکنید. اندکی آزمون و خطا لازم است تا پیام و محتوای متناسب با مخاطبتان را بیابید. برای اینکه بتوانید به شناخت درستی از مخاطب برسید و استراتژیهایتان را با نیاز آنها هماهنگ کنید، احتیاج به زمان دارید. به مرور قادر خواهید بود براساس اطلاعاتی که به دست میآورید کارتان را توسعه ببخشید و به نتایج مطلوبتان دست پیدا کنید.
منبع: weboperator
درباره این سایت